کوچک‌ترین یخچال جهان ابداع شد

کوچک ترین یخچال جهان ابداع شد

 

به  گزارش تابناک به نقل از بی جی آر، گروهی از محققان دانشگاه UCLA کالیفرنیا کوچکترین یخچال جهان را ابداع کرده‌اند.

این یخچال در حقیقت یک دستگاه خنک کننده ترموالکتریک با ضخامت ۱۰۰ نانومتر است. دستاورد مذکور به حدی کوچک است که به نظر نمی‌رسد در یک آشپزخانه کارآیی زیادی داشته باشد، اما در حقیقت دستاوردی مهم در حوزه خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمندی است که به طور معمول دمای بالایی دارند.

یخچال کوچک با استفاده از نیمه رساناهایی ساخته شده که با توجه به طراحی و جهت کاربردشان سرد یا گرم هستند. هنگامی که یک سمت چنین نیمه رسانایی داغ می‌شود، سمت دیگر خنک می‌شود. بنابراین آن‌ها در فناوری‌های خنک کننده بسیار کارآمد هستند همچنین در دستگاه های تهیوه مطبوع مثل چیلرها هواسازها و … که نیاز به برج خنک کننده یا دستگاه خنک کننده دارد میتواند مفید و مثمر ثمر باشد و حتی می‌توان از آن‌ها برای تولید برق در ساخت تابلو برق ها استفاده کرد.

 

کوچکترین موتور جهان ساخته شد | به اندازه یک یون کلسیم

هرچند نیمه رساناهای مذکور در مقیاس‌های بزرگتری نیز کارآمد هستند، اما پژوهشگران UCLA اندازه آنها را به حدی کاهش دادند که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست.در صنعت مهندسی این ابداع و اختراع میتواند بسیار سازنده و کارآمد باشد .

آنها با استفاده از نوار چسب پولک‌های بسیار ریز ماده نیمه رسانا را از یک تکه بزرگ آن جدا کردند . در مرحله بعد پولک‌های مذکور آنها را با یکدیگر ترکیب کردند تا نسخه‌ای بزرگتر را بسازند.

دو نیمه رسانا استفاده شده در این پژوهش تلوراید بیسموت و تلورید آنتیموان هستند. پولک‌های ریز نیمه رسانا به شیوه‌ای نرمال کار می‌کردند.

کریس ریگان استاد فیزیک این دانشگاه و محقق ارشد پژوهش می‌گوید: یخچال مذکور به دلیل اندازه کوچکش میلیون‌ها بار سریع‌تر از یخچال‌های خانگی است.

 

البته این یخچال ها بعید میدونم در خانه ها و آشپزخانه های امروزی کاربرد داشته باشد و بیشتر در صنعت تهویه مطبوع و ابزار دقیق و ساخت تابلو و دنیای مهندسین برق و مکانیک بسیار مفید و کار آمد باشند.

تحقیق مذکور در نشریهACS Nano منتشر شده است.